Foredrag

Jeg holder løbende foredrag i hele landet og har blandt andet fået disse ord med på vejen:

Birgitte er en formidabel foredragsholder!
– Karen Grøn, Direktør, Trapholt

FOF i Nykøbing F havde i november besøg af kunsthistoriker Birgitte Zacho, som holdt et særdeles spændende foredrag om danske kvindeportrætter fra guldalderen til op i 1900 – tallet. Birgitte havde en smittende og fængslende  fortællemåde , hvor hun virkelig fangede folks opmærksomhed med sit nydelige sprog og sin glæde for det, hun  skulle formidle. Alle tilhørere var enige om, at næste gang de skulle besøge et kunstmuseum, ville man se helt andre ting i de billeder , som var udstillet.
– Anne-Grethe Jakobsen, Værtinde

Birgitte er en medrivende og vidende formidler, der formår at holde publikums interesse fanget. Birgitte har i sit foredrag stor sans for det faglige blik og den større fortælling, mens hun samtidig giver sit publikum indsigt i de skæve vinkler, morsomme detaljer og fortællinger, som gør, at foredraget bliver personligt og vedkommende.
– Anne Højer Petersen, Museumsdirektør, Fuglsang Kunstmuseum

Birgitte fortalte spændende og inspirerende om udviklingen af den romantiske have som den så ud i 1700 tallet og frem til i dag. […] Haven som kulturhistorisk objekt og symbol var et gennemgående tema gennem foredraget, som varmt kan anbefales.
– Nina Vestergaard, Afdelingsleder, Hedehusene bibliotek

Herunder kan du se en række eksempler på emner, som også kan vinkles i forhold til særlige ønsker. Du er også altid velkommen til at kontakte mig, hvis der er andre emner indenfor kunsten, du ønsker belyst.
Send mig en mail på birgittezacho@hotmail.com eller ring på 6145 3515.

10991641_887248397985485_5328313853200687006_o

Jens Juel – en oplyst maler

Den danske portrætmaler Jens Juel (1745-1802) havde stor succes og malede alle af betydning i oplysningstidens København i de sidste årtier af 1700-tallet. Han havde øje for at indfange det appellerende ved enhver model – men han formåede også at indfange en hel tidsånd. I hans portrætter ser vi de omvæltninger, der prægede hans samtid. Fra børneportrætter, hvor børn får lov at være børn, over udendørsportrætter, hvor samhørigheden med naturen bliver afgørende, til de mange landskaber, som afspejler en tro på en ny og bedre verden. Foredraget er en opdagelsesrejse i denne fascinerende kunstners store værk og den verden han levede i.

Michael og Anna Ancher – et kunstnerægteskab             

Anna og Michael Ancher mødte hinanden, da han som ung kunstner kom til Skagen første gang. De blev gift og bosatte på Skagen, hvor de blev det faste omdrejningspunkt for kunstnerkolonien. Deres hjem dannede rammen om festligt samvær med de mange andre kunstnere, der kom til Skagen. Men det var også rammen for et enestående arbejdsfællesskab, i en tid hvor mange ellers mente at kunst ikke var noget for kvinder. Her skabte de hver deres bud på, hvordan den moderne kunst kunne skildre virkeligheden i årene omkring det moderne gennembrud, hvor den tidligere generations kunst blev dømt gammeldags og uinteressant. Hun med sine radikalt nye måder at bruge farverne på. Han med sine realistiske skildringer af fiskerne.

Farver, farver, farver!

Farver spiller en kæmpe rolle i kunsten! Fra farver fremstillet af naturens materialer, jord, mineraler eller lus, til kemisk fremstillede farver i hidtil usete nuancer. Kunstnere har til alle tider stræbt efter de perfekte farver og skubbet til udviklingen mod en stadig større palet. Farver er blevet tillagt symbolsk betydning, som når Jomfru Maria skildres i blå og rød symboliserende det himmelske og det jordiske. De er blevet udforsket for deres psykologiske virkning på os og adskillige farvelærer er blevet skrevet op gennem århundrederne for at forstå farvernes forunderlige verden. Foredraget giver et indblik i materialer, betydninger og opfattelser af farver op gennem kunstens historie.

Rokoko – nøgenhed og dekadence i oplysningens tjeneste

Rokoko forbindes ofte med det franske hofs løsslupne dekadence i årene før den franske revolution. Men er det virkelig hele historien? Nej! Rokokoen er også oplysningens kunst og opstår som et ironisk svar på barokken. Det er en mangfoldig periode, der rummer både overdådig kirkearkitektur, indtagende nøgne kvinder, porcelænsfascination og visionær kunst, der søgte at forandre og forbedre verden.

En lille kæmpe – Anne Marie Carl-Nielsen

Anne Marie Carl-Nielsen var en af vores mest banebrydende kvindelige billedhuggere. Livet igennem arbejdede hun målrettet og ambitiøst med sin kunst og lod sig ikke bremse af hverken ægteskab eller børn. Hun og ægtefælden komponisten Carl Nielsen udgjorde et dynamisk kunstnerpar, hvor der var plads til begges udfoldelse. Foredraget ser på Anne Marie Carl-Nielsens utrolige karriere og dykker ned i hendes store produktion, der spænder fra indtagende og charmerende dyrestudier til store ryttermonumenter.

Et eget værelse – danske kvindeportrætter

Så godt som et hvert dansk museum kan fremvise et portræt af en strikkende kvinde! I første halvdel af 1800-tallet skulle kvindens passe hjemmet, håndarbejdet og børnene. De sidder i aflukkede stuer, i deres eget rum. Først et halvt århundrede senere begynder kvinderne for alvor at tilkæmpe sig et rum til udfoldelse af deres eget professionelle virke. Foredraget giver et historisk vue over kvindeportrætterne fra guldalderen, henover det sene 1800-tals mere selvbevidste kvindeskikkelser og op i 1900-tallet.

Tilbage til naturen

I det sene 1700-tal blomstrer en enorm interesse for naturen. Det bliver populært at nyde naturen, spadsere i den og i det hele taget forholde sig til den som et rum, der kan bidrage til menneskets velbefindende. Naturen danner grobund for den enkeltes dannelse, et frirum man kan trække sig tilbage til, for at genfinde sig selv som menneske. Dette forplanter sig naturligvis også i kunsten, hvor landskabsmaleriet herhjemme blomstrer, skønne parker anlægges og folk lader sig portrættere i den nu så betydningsfulde natur. At nyde naturen gør os til bedre mennesker – en tanke vi endnu ikke har sluppet.

Den romantiske have

I slutningen af 1700-tallet ændrer opfattelsen af naturen sig markant. Det fortravlede bymenneske begynder at søge eftertanke og ro i naturen. Derfor begynder man at omlægge de gamle barokhaver, og den romantiske have vinder udbredelse. De nye have sætter individet i centrum. Det handler ikke længere om at iscenesætte magten men om at skabe et rum, hvor den enkeltes oplevelse er i centrum. Foredraget giver et vue over nogle af Europas smukkeste landskabshaver og fortæller om de tanker der ligger bag.

Guldalderens ansigt

I den danske guldalder oplever portrætkunsten en markant vækst. Et større købestærkt og selvbevidst publikum ønsker deres ansigtstræk foreviget. Borgerskabet bliver de toneangivende i samfundet og i hele perioden ses en refleksion over en række borgerlige værdier og normer i billedkunsten. Samtidig reflekterer malerne over kunstnerens rolle og kunstens potentiale. Familieportrættet bliver udbredt og fortæller om udviklingen i vores syn på familien og på individets rolle i samfundet. Gennem portrættet definerer kunsten nye idealer, der stadig påvirker os.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *